niedziela, 9 października 2016

Razowy chleb z siemieniem lnianym, pestkami słonecznika, płatkami owsianymi i nasionami chia

Przepis na ten chleb otrzymałam od mojej koleżanki, która podobny chleb piecze już od jakiegoś czasu. Ona używa mąki pszennej zwykłej, czasem dodaje trochę mąki żytniej, a ja ten przepis zmodyfikowałam i użyłam mąki pszennej pełnoziarnistej (graham) typ 1850 i wyszedł mi bardzo fajny razowiec. Robi się go bardzo szybko. Ani przepis, ani wykonanie nie jest skomplikowane i gdybym znała taki łatwy przepis, to już dawno piekłabym własny chleb ;-)


Składniki na (2 długie keksówki):

  • 1 litr przegotowanej gorącej wody,
  • 8 łyżek płatków owsianych górskich,
  • 1 łyżka soli,
  • 50 g drożdży świeżych,
  • 1 kg mąki razowej (graham) im wyższy typ tym lepiej, ja miałam typ 1850,
  • duża garść siemienia lnianego nasion,
  • duża garść pestek słonecznika,
  • 4 łyżki nasion chia,
  • 1 łyżka masła do wysmarowania blaszek,
  • mąka do wysypania blaszek.
Wykonanie:
Do dużej miski wlać 1 litr gorącej wody, dodać 8 łyżek płatków owsianych i wymieszać, odczekać aż woda ostygnie, stanie się letnia. Dodać 1 łyżkę soli i pokruszyć 50 g. drożdży, całość wymieszać, dodać kilogram mąki i wszystkie nasiona: słonecznika, chia i siemię lniane. Całość zagniatać ręką (gdyby ciasto było zbyt gęste, dolać trochę letniej wody, ale nie jest to konieczne), aż ciasto zostanie wyrobione. Przełożyć do dwóch podłużnych keksówek wysmarowanych masłem i wysypanych mąką, przykryć czystą ściereczką i odstawić do wyrośnięcia. Gdy ciasto wyrośnie - po około godzinie, włożyć obie foremki naraz do nagrzanego do 180 stopni Celsjusza piekarnika i piec około 1 godziny. Wyjąć blaszki z chlebem i pozostawić go do całkowitego wystygnięcia. Smacznego.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz