poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Risotto ze szparagami i halibutem

Od dawna miałam ochotę na risotto. Przepyszne risotto z borowikami jadłam w tamtym roku u moich przyjaciół w Brukseli. Mąż mojej przyjaciółki nauczył mnie je robić, bo nigdy wcześniej sama tego dania nie przygotowywałam, za co jestem mu bardzo wdzięczna. Od tego czasu robiłam już je z dynią i z innymi dodatkami. A, gdy w weekend, będąc na zakupach zobaczyłam już pierwsze szparagi, nie mogłam się im oprzeć i pomyślałam właśnie o risotto ze szparagami. Zainspirowałam się przepisem z kwestii smaku, gdzie autorka tego bloga dodała do swojego zielonego risotto białej ryby. Miałam filet ze świeżego halibuta, więc czemu nie, pomyślałam. Risotto, w przeciwieństwie do wszelkich innych dań z ryżem, czy makaronem, to danie z kategorii slow food, trzeba mu poświęcić nieco czasu. Niestety nie miałam parmezanu, ani białego wina, dzięki którym to składnikom risotto jest jeszcze lepsze. Zastanawiam się jak by smakowało takie risotto na słodko, np. na mleczku kokosowym z gruszkami i płatkami z migdałów. No proszę, internet prawdę Ci powie i znalazłam sporo przepisów na słodkie risotto np. z sosem malinowym i z truskawkami - ok. do zrobienia :-) jak już będą prawdziwe słodkie polskie truskawki i maliny.


Składniki (na 3 porcje):

  • 300 g ryżu do risotto,
  • pęczek szparagów,
  • około 300 g fileta z halibuta 
  • 1 małą cebula,
  • 500 ml bulionu,
  • 2 łyżki oliwy,
  • 4 łyżki masła,
  • sól tylko do ryby - bulion jeśli z kostki, jest już dość słony ;-), 
  • zioła prowansalskie,
  • 3 plasterki cytryny.

Wykonanie:
Rybę porządnie opłukać, wytrzeć w ręczniku papierowym, ułożyć na foli aluminiowej posypać solą, zawinąć i włożyć na sitko do gotowani na parze. Gotować 10-15 minut. Szparagom obłamać zdrewniałe końcówki, obrać prawie do główek z cienkiej łupinki i gotować na parze lub w osolonym wrzątku 15-20 minut, aż będą miękkie, ale nie będą się rozpadać, mogą być zresztą nieco al dente. Jeśli mamy bulion z rosołu, który nam został, to należy go doprowadzić do wrzątku, a jeśli robimy bulion z kostki, to gotujemy pół litra wody i wrzucamy rozdrobnioną kostkę i cały czas trzymamy na małym ogniu, aby nam bulion bulgotał. Cebulkę pokroić na kawałeczki i zeszklić na patelni na 2 łyżkach oliwy i 2 łyżkach masła. Następnie wsypać ryż i wymieszać całość. Jeśli mamy białe wino, to teraz należy je wlać i poczekać aż odparuje i część wchłonie się do ryżu. Następnie dolewamy łyżkę wazową bulionu do ryżu i cały czas mieszając czekamy aż się wchłonie w ryż i tak postępujemy z każdą kolejną porcją bulionu, aż zużyjemy cały. Na koniec dokładany do ryżu jeszcze 2 łyżki masła i mieszamy. Na koniec dokładamy pokrojona na kawałki ugotowane szparagi. Risotto nakładamy na ciepłe talerze, na wierz nakładamy kawałki ryby, posypujemy szczyptą ziół prowansalskich i jak mamy parmezan, to też posypujemy startym serem oraz dekorujemy listkami bazylii. Plasterki cytryny do skropienia ryby. Gotowe. Smacznego.





2 komentarze:

  1. wygląda pysznie, nie przepadam za rybami ale lubię potrawy właśnie z halibutem i dorszem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bryssska, te właśnie ryby tu pasują :-) pozdrawiam :-)

      Usuń